Trygg E-handel

Din varukorg är tom

Kassan »

Betalning- och leveransvillkor

1. Leveranstid

Nästan alla produkter i vår butik är lagervaror. Normal leveranstid är en arbetsdag från att din order expedierats. Beställningar som görs innan kl 14.00 skickas redan samma dag. Vid eventuell försening kontaktar vi dig så snabbt som möjligt och du har då rätt att utan kostnad häva köpet.

2. Fraktkostnad

Fraktavgiften är 49 kr inom Sverige, oavsett hur mycket du beställer.
För leverans till utlandet tillämpas andra fraktkostnader, se punkt 9.

3. Priser

Alla våra priser är i svenska kronor och inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar samt felaktigheter i prislistan. Det är dock alltid det pris som du bekräftar i kassan vid genomförandet av köpet som gäller.

4. Betalning

När du i kassan klickar på knappen "Slutför köp" åtar du dig en betalningsförpliktelse. Betalningen sker enkelt och smidigt genom Klarna Checkout. Du identifierar dig genom att uppge några enkla uppgifter och kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Direkt efter att du genomfört ditt köp så skickas det ut en orderbekräftelse till dig till den e-postadress som du angav. I orderbekräftelsen finns information om din order samt köpvillkoren. Vänligen kontrollera ditt skräppostfilter om du inte skulle hitta din orderbekräftelse.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

Klarna Faktura
När du klickar på "Slutför köp" i vår kassa så görs en beställning mot faktura. Fakturan skickas ut via mail och du har 14 dagar på dig att betala. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Om du hellre vill betala med kort eller via din internetbank så kan du välja något av dessa betalningsalternativ efter att du klickat på "Slutför köp".

Kortbetalning
Efter att du gjort din beställning kan du välja att betala med VISA eller Mastercard. Det tillkommer ingen extra kortavgift. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS samt innehar SSL-certifikat.

Direktbetalning
Du kan även välja att betala direkt via din bank. Direktbetalning fungerar lite olika beroende på vilken bank du använder, så är du osäker kan du kontakta din bank för mer information.

5. Preorder och Beställningsvaror med lång leveranstid

Vissa produkter som visas i vår webbutik är först tillgängliga flera veckor fram i tiden. För att du inte ska behöva förskottsbetala hela din beställning långt innan din vara är redo att levereras så använder vi oss av ett smidigt bokningssystem. Varor som är markerade med Preorder eller som har en leveranstid på mer än två veckor ingår i detta bokningssystem. Du kan boka dessa varor genom att helt enkelt beställa dem som vanligt i vår webbutik. När du gör en bokning så betalar du endast en handpenning på 20%. I samband med din bokning så får du via mail en Bokningskod som är giltig för just din bokade produkt.

Observera att samtliga leveransdatum som anges på dessa produkter är beräknade leveransdatum som kan komma att ändras. Tyvärr så händer det att produkter blir försenade hos tillverkaren och detta ligger helt utanför vår kontroll. Det enda vi kan göra åt detta är att i förhand flagga för eventuella förseningar och hoppas på överseende.

Så fort din bokning finns på lager går det ut ett nytt mail till dig med information om att din bokade vara finns att beställa. Du kan då enkelt beställa din produkt genom att ange din Bokningskod i vår kassa.

Från det att din bokade produkt finns på lager har du tre månader på dig att slutföra köpet. Om du inte genomför köpet av din bokning under dessa tre månader så kommer din Bokningskod att förfalla och din handpenning går förlorad.

Om du inte skulle vara nöjd med den bokade produkten när du väl får hem den så gäller självklart samma bytesrätt som för övriga varor. Se mer under punkt 7.

Varför ska jag förhandsboka?
Många av produkterna som finns tillgängliga som Preorder tillverkas endast i en limiterad upplaga. Genom att göra en förhandsbokning försäkrar du dig om att faktiskt få ett exemplar när produkten väl kommer ut på marknaden.

Att erbjuda bokningar är också ett sätt för oss att kunna erbjuda produkter som vi inte skulle ha tagit in på lager i annat fall. Om det inte finns intresse för en produkt som finns tillgänglig som Preorder eller som Beställningsvara så kommer vi inte att ta in produkten på lager. Om du är intresserad av en produkt är det alltså viktigt att du bokar den för att försäkra dig om att du får tag i produkten.

När du förhandsbokar en produkt som är markerad med Preorder så får du även 5% rabatt.

Genom att boka kan du också på ett smidigt sätt dela upp din betalning. Du betalar endast 20% i handpenning när du gör förhandsbokningen och sedan betalar du resterande 80% när din bokade produkt är redo att skickas.

6. Öppet köp

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp. Tillsammans med din order finns en returblankett bifogad som du kan använda dig av om du returnera ditt köp. Öppet köp gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet inte tillåter ett återlämnande.

OBS! Eftersom förpackningen är en viktig del av samlarobjekten vi säljer så kan vi inte ta emot någon retur om förpackningen är skadad eller någon försegling är bruten. Om förpackningen är förseglad eller plomberad genom exempelvis värmeförsegling, lim eller tejp så får ingen av dessa förseglingar vara bruten. Om det är möjligt att öppna förpackningen utan att på något sätt skada den, så går det självklart bra att öppna förpackningen och titta på varan innan man skickar tillbaka den. För att vi ska kunna godkänna en retur så måste varan och dess förpackning helt enkelt vara i oförändrat skick.

Vid godkänd retur återbetalar vi dig inom 14 dagar från det att du informerade oss om returen. Återbetalningen kan dock dröja tills dess att returen har kommit fram eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Vid öppet köp står kunden för fraktkostnaden. Vi kommer ej att lösa ut paket mot postförskott. Vid outlöst order debiteras en avgift på 199 kr. Se vidare under punkt 15.

Returnera dina produkter tillsammans med bifogad retursedel till Adorme AB, Villagatan 5, 134 41 Gustavsberg. Tänk på att vi inte kan ta emot någon retur vid skadad förpackning.

7. Ångerrätt

Du har rätt att frånträda en beställning genom att lämna eller sända ett meddelande till oss om detta inom 14 dagar från den dag varan mottagits. Tillsammans med din order finns en returblankett bifogad som du kan använda dig av om du ångrar ditt köp. Det går även bra att använda Konsumentverkets ångerblankett som du kan hitta på konsumentverkets hemsida. Denna rätt att frånträda avtalet gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet inte tillåter ett återlämnande.

OBS! Om den returnerade varan inte är i oförändrat skick så har vi rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Eftersom förpackningen är en viktig del av samlarobjekten vi säljer så kan vi inte ta emot någon retur om förpackningen är skadad eller någon försegling är bruten. Om förpackningen är förseglad eller plomberad genom exempelvis värmeförsegling, lim eller tejp så får ingen av dessa förseglingar vara bruten. Om det är möjligt att öppna förpackningen utan att på något sätt skada den, så går det självklart bra att öppna förpackningen och titta på varan innan man skickar tillbaka den. För att vi ska kunna godkänna en retur så måste varan och dess förpackning helt enkelt vara i oförändrat skick.

Vid godkänd retur återbetalar vi dig inom 14 dagar från det att du informerade oss om returen. Återbetalningen kan dock dröja tills dess att returen har kommit fram eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Vid retur står kunden för fraktkostnaden. Vi kommer ej att lösa ut paket mot postförskott. Vid outlöst order debiteras en avgift på 199 kr. Se vidare under punkt 15.

Ångrade produkter skickas tillsammans med bifogad retursedel till Adorme AB, Villagatan 5, 134 41 Gustavsberg. Tänk på att vi inte kan ta emot någon retur vid skadad förpackning.

8. Reklamation

Skulle varan mot förmodan vara trasig när den anländer, så åtar vi oss givetvis att kostnadsfritt åtgärda felet. Som kund har du 3 års reklamationsrätt. Reklamationen måste rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 2 månader anses som skälig tid för att upptäcka att varan är skadad eller defekt.

Vi kan endast ersätta produkter med fabrikationsfel. Produkter som gått sönder på grund av oaktsamhet från kundens sida kan vi tyvärr inte ersätta.

För att en reklamation ska bli godkänd måste varan återsändas i sin helhet.

Reklamerade produkter skickas till Adorme AB, Villagatan 5, 134 41 Gustavsberg.

Kontakta oss vid en reklamation (info@heromic.se) så hjälper vi dig med returfrakten. Vid reklamationer står vi för returfrakten samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen så länge du följer våra anvisningar om på vilket sätt varan ska returneras. Skulle du bli tvungen att ligga ute med pengar för att bekosta frakten tillbaka till oss så återbetalar vi dig senast 14 dagar från den dag då vi mottagit den reklamerade varan.

Skulle en tvist mot förmodan uppstå är vår målsättning alltid att komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.

Kontaktuppgifter till ARN:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Tel:+46 (0)8-508 860 00
E-post: arn@arn.se
http://www.arn.se/

Vid tvister så har du som konsument rätt att använda dig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (http://ec.europa.eu/odr).

9. Leverans till utlandet

Är du bosatt utanför Sverige och vill göra en beställning, så kontaktar du vår kundtjänst (info@heromic.se). Vi står inte för eventuella tullavgifter, som kan tänkas tillkomma. Du kan även bli tvungen att betala dubbel moms.

10. Falskbeställningar

Med en falskbeställning avses en beställning i någon annan persons namn, utan dennes uttryckliga medgivande. Denna typ av beställningar beivras och polisanmäles. Tänk på att ditt IP-nummer loggas vid alla beställningar.

11. Avsändare på Ditt paket

Som avsändare på din beställning står det Adorme AB.

12. Skydd av personuppgifter (PuL)

Alla uppgifter som du lämnar i samband med en beställning hanteras enligt Personuppgiftslagen (PuL). På begäran har du rätt att få samtliga uppgifter som sparats om dig i vårt kundregister, ändrade eller raderade. Kontakta i så fall kundtjänst. Observera att dina adressuppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna skicka din beställning.

Utöver den information som skickas till Klarna för hantering av din betalning så lämnas inga personuppgifter (inte heller e-postadresser) ut till tredje part eller obehöriga.

13. Slutsåld vara

Alla produkter i vår webbutik är lagervaror. Tyvärr så kan dock felaktigheter i lagernivåerna uppstå. Skulle det du beställer mot förmodan inte finnas i lager så kontaktar vår kundtjänst dig via e-post. Du har då möjlighet att bli ersatt med en likvärdig vara eller annullera din order.

14. Åldersgräns

För att få beställa hos oss så måste du vara minst 18 år.

15. Avbeställning

Du har rätt att avbeställa din order fram tills dess att du mottagit den. Om du vill avbeställa din order så är det viktigt att du hör av dig till oss och meddelar detta. Om du låter din beställningen gå i retur utan att avbeställa ordern så klassas detta som en outlöst försändelse och du kommer att debiteras 199 kr.

16. Outlöst försändelse

Försändelse som går outlöst i retur till oss innebär att beställaren debiteras 199 kr. En beställning ligger kvar på ditt utlämningsställe i två veckor innan den går i retur till oss. Debiteringen sker för att täcka våra kostnader för frakt samt hantering av ordern. Observera att en outlöst beställning inte är samma sak som ett ångrat köp. Om du hör av dig till oss och meddelar att du ångrar ditt köp så har du självklart rätt att skicka tillbaka din order utan att vi debiterar dig 199 kr.